Fredag 2 juli

Jag och Romeo vaknade utvilade ca kl 9 och då lekte vi ute, det var fint väder, tack och lov! Badade lite, men sen ville Romeo bara sova efter maten kl 12, också eftersom det var jättevarmt. Han tappade matlusten lite och så, jag blev orolig och försökte ge godis men de tog han inte heller utan jag fick bära ut honom när han ville gå på toa. Inget mer. Jag blev ganska rastlös, lite ovan att man inte har något att göra när han väl sover. Hm, så jag bestämde att jag måste få unna mig något och låg ute och solade - hela dagen. Romeo halvvaknade vid fyra när Daypon kom hem från jobbet, annars somnade han igen, men det gjorde inget för vi skulle ju åka till Malin och hennes hundar! Bestämde att vi skulle åka dit efter när Romeo ätit vid kl 18, först körde vi Daypon till Liseberg där han skulle ha firmafest. Romeo sov hela vägen i bilen.

När vi väl var hemma så var han jättepigg vid mattiden och åt upp sin mat utan problem. Då blev jag lugn. Ibland tycker jag att han är för tjock och ibland för smal... Det blir aldrig lagom men vi ger lagom med mängd mat iallafall, ibland äter han inte upp allt så man får ta det överblivna maten till nästa måltid. Även om jag vill så ger jag inte t.ex. leverpastej o så i hans mat när han inte vill äta, därmed kan det bli en bortskämd hund (som inte längre tycker något gott duger) och det vill jag inte ha. Därför har jag nu lagt bort grisörat mer så att han ska uppskatta det mer när han väl får det, speciellt bra när han tränas att vara ensam hemma.

Sen åkte vi till Malin, jag tecknade och sa "Malin" - han förstod inget. Vi åkte dit, han blev lite osäker när bägge hundarna (Irma och Zelda) kom fram vid stängslet. Men det gick bra! Alla tre nosade lite, Irma är självbestämd av sig att hon "morrade" och visade tänderna när Romeo försökte slicka i ansiktet på henne. Romeo slutade till sist och höll på Zelda istället för hon är inte lika bestämd. Zelda är yngre så hon orkar mycket mer än Irma, sen tog Malin bort Irma så Zelda och Romeo fick leka lite. Men där såg jag att Romeo hade mycket mera respekt för Irma och tittade på henne ibland när hon gick runt därute utanför - herregud, va skönt det kändes! Någon visar för honom hur det ska vara bland hundar. Man behöver inte slicka en i ansiktet hela tiden liksom.
Romeo slutade att slicka Zelda i ansiktet efter ett tag också, speciellt när Irma stod med bredvid.
Zelda försökte också jucka på Romeo - för att visa vem som bestämmer och sen blev vi förvånade när Romeo själv gjorde det på Zelda (mest på huvudet). Valpar brukar väl inte förstå det där med dominans (tänkte jag först, sen läste jag på hundsidan av ren nyfikenhet, så visade det sig att valpar som juckar på andra hundar är stressade eller iallafalll uppe i varv) och sen diskuterade jag och Malin - det var ju Zelda som började så Romeo kanske hängde på - kanske för att han tror det ska vara så när man hälsar. Men samtidigt ska man inte tro på allt som skrivs överallt, sägs det så det återstå att se nästa gång han träffar en annan hund. Blir spännande! Lär mig bara mer och mer för varje dag!
Hela kvällen hade Romeo respekt för Irma. Senare hämtade Irma sin trasiga leksak av någon tyg som skulle ha varit en fotboll innan, hon hade den i munnen och närmade sig Romeo för att han skulle ta den. När han tog tag i den så visade hon tänderna och bägge två drog i den åt varsitt håll. Irma vann varenda gång - ärligt talat så hejade jag på henne för att Romeo behöver se och känna av bestämda hundar och då förstår han ju också mer att man inte behöver slicka en i ansiktet hela tiden. Har man visat tillgivenhet genom slickandet så räcker det när hunden säger ifrån.

Vi gick ner till sjön vid Malin också, där fick Romeo även träffa två andra hundar som tillhör Malins grannar. Romeo tog det bra, slickade i deras ansikte, slutade och nosade istället.
Han skulle, naturligtvis, ner i vattnet direkt när han kom fram till stenstranden, men han plaskade tillbaka så fort det var djupare än vad han klarade av - där kunde jag vara mycket lugnare än innan vid poolen, han vet åtminstone att han inte kan simma riktigt bra. Inte ännu iallafall. På tal om poolen, han sitter gärna och tittar på när jag badar där men hoppar inte i *ta i trä*.

På vägen hem fick jag med mig lite välling av Malin, hennes hundar sover hela natten efter ha ätit välling... Jag provade det innan vi åkte och hämtade Daypon i stan, Romeo sov gott i bilen. Sen åkte vi hem och somnade alla tre.

Bilder finns tyvärr i mobilen när jag väl glömt systemkameran med till Malin och vi hittar inte sladdarna, så de får vänta. Lovar att sätta upp bilderna när jag väl fått tag i sladdarna!





//Vid tassen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0