Onsdag 30 juni

Idag har det varit en jättebra dag!
Inget kiss inne i huset eller på altanen. Han har börjat förstå att han ska utföra behoven utomhus, kanske har han förstått det helt nu..? Men jag vet att man inte ska säga hej förrän man kommit över bäcken. Jag lovar iaf att erkänna om han kissar inne någon gång igen. Hoho.
Han kan iallafall nu hålla i sig ungefär 1-2 timmar (vid sömn ca 3-4 timmar) innan han måste ut och kissa. Men när han blir så glad, t.ex. när han träffade Magnus & David vid deras hus idag så kissade han droppar på deras altan och senare när vi åkte förbi Malin och hennes hundar (Romeo var i bilen medan de utanför) så kissade han droppar av glädje (på skyddfilten, om ni ville veta) *love*
Dessutom var han jätteduktig eftersom på kvällen satte jag och Daypon på golvet, snackade och lekte med Romeo. Plötsligt gick han i cirklar och nosade runt, tittade på oss, men då förstod jag och sa "ute!" och han hoppade ut i entréaltanen ganska vilt när jag öppnade dörren och jag bar ner honom, där han bajsade i gräset.

Ja, idag har vi bara slappat för det mesta på förmiddagen. Dåligt väder men vi lekte trots allt i regnet med hans döda kyckling. Bild kommer så småningom på alla hans (roliga) leksaker så att ni hänger med vilken jag pratar om. Han har mera och mera energi och sover mindre och mindre för var dag som går, därmed måste jag hitta på mera saker på dagarna när han är vaken. Som att träna lite på sitt, ligg, stanna, varsågod osv. Leka, bada i hans bassäng och så.
Sen kom Steffy och Fia förbi en kortis för att hämta deras gräsklippare som vi lånat, Romeo höll på och slickade Fia i ansiktet, även när hon sagt ifrån tyvärr. Men ja, det går nog över så småningom, han är fortfarande en valp, och ska höra med Malin när Romeo får träffa hennes hundar. Förhoppningsvis imorgon eller under helgen!

Såg någonstans i någon annans hundblogg att denne hade en hundskåp med hundens saker, det ska jag också fixa till i någon bra skåp här i huset. Romeo har redan en skåp med kuddar, handdukar, gamla lakan och redskap som t.ex. klotång, bajspåsar men dessa ligger lite här och där... Hm.

På tal om handdukar så duschade jag och Daypon honom för första gången i en "mänsklig" dusch därnere, tro mig, han luktade som en RIKTIG hund. En massa godis, handdukar och hundshampoo medtogs ner. Vi lät honom först nosa runt därnere, han har inte varit där så mycket innan, sen när han var rätt nöjd så var vi alla tre i duschrummet. Jag hoppade in i duschen, med byxorna uppvikta, och hade godis inne i duschen. "Bada bada" sa jag med rösten och tecknade. Han förstod självklart inte men gick in och åt upp godiset "bra bra" - och så hade vi vattnet på också så att han hörde att det var något med vatten. Hans älskling. Sen var jag och Romeo inne i duschen medan Daypon var utanför med godiset beredd, det måste ha sett lustigt ut inne i hela toalettrummet när jag tänker efter. Jag började duscha hans ben, han tyckte om det, sen duschade jag bakdelen och så hela kroppen - medan han fick godis och "bra". Sen var shampoot framme! Åh, så gott han luktade!
Allt gick bra och han tyckte om det - tror speciellt eftersom det var vatten och han fick ju godis! Efter en del genomblöta handdukar så var han fin!
Jag har länge undrat ang hårfön - om man ska lära honom att vänja sig vid det eller inte. Många säger "ja" och andra säger " nej". Men jag valde iaf att testa, samma här: Daypon hade godiset beredd och jag hade hårfönen i min hand.
Jag startade hårfönen för det första så att han skulle vänja sig vid ljudet (samma som dammsugaren) och han reagerade på det. Tittade på mig medan jag lät hårfönen lufta i mitt hår, lät mig inte se på honom och fortsatte. Han sökte skydd i Daypons knä medan jag höll på med hårfönen - han tyckte inte särskilt mycket om ljudet. Sen efter en del godis och närmanden med mig och hårfönen (tvinga aldrig en hund genom att dra i eller banna denne - ha tålamod! Det funkar till sist!) till sist låg han på sin hundpläd och tuggade på grisörat, han hade vänjt sig vid ljudet. Daypon hade inget tålamod kvar och ville duscha, så han gick. Sen blåste jag på Romeo genom att sätta mig med ryggen mot honom med hårfönen framför mig så att han låg ner mot min rygg på så sätt kunde jag blåsa bakifrån, och ja det fungerade! Han tittade på fönen och sen på mig, sen fortsatte han med sitt som ingenting. Jag vände mig då och började kamma och torka lite på honom, sen flyttade han sig till sin säng som låg nära plädet och nästan somnade så slutade jag blåsa på honom och lät fönen vara på iallafall. Romeo somnade! Efter en lång kväll med dusch och den tråkiga hårfönen. Blir mera träning med hårfönen, så att han inte bryr sig till sist. Men tror egentligen att jag inte kommer använda den efter dusch/bad så mycket framöver utan låter mest pälsen torka, för pälsen mår ju bäst av att självtorka, tror jag?! Men bra träning vid olika ljud iallafall.

Ja, och ang stan, vaccering imorgon så har jag ändrat lite på mina planer. Jag tänkte att det är nog lite för mycket om Romeo först ska åka buss, tränas gå på stan en stund och sen åka och vaccineras, så jag bestämde att vi ska ha en lugn förmiddag med sömn samt lek o så som vanligt. Sen en vanlig eftermiddag, så hämtar Daypon upp oss efter jobbet och då åker vi och vaccinerar Romeo först på Blåstjärnan. Sen därefter åker vi till Backaplan (en köpcentrum typ fastän ute) och går runt lite där bland folk (och ev. hundar). Sen in på den stora djuraffären där och köper något åt Romeo som han får mumsa på i bilen på vägen hem, eller så somnar han förstås, sen får det räcka för idag. Vi får allt se.
Stan tar jag en annan gång, då åker vi dessutom spårvagn och buss. Sen ska vi även åka med Daypon och hans pappas båt så Romeo får vänja sig för vi kommer nog åka mycket båt inom snarast. Därmed måste vi köpa en flytväst åt honom, en liten sådan. Blir nog bra! Sen blir det ju en massa annat som t.ex. åka tåg, bada i sjö/hav, gå i hundparker, gå lite mer i skogen, osv osv. Det där med Göljestigen, som Linda skriver om i astirazalea.blogg.se måste jag testa! Men inte ännu för Romeo måste bli större först. Längtar men samtidigt vill jag att han ska fortsätta vara valp.

Jag ser att jag måste komma ihåg att fota mera, t.ex. när han badar i sin bassäng, tränas med hårfönen, osv så att man har bilder att minnas nu när han verkligen växer så fort... Vill nästan stoppa hans tillväxt.






//Vid tassen

Kommentarer
Postat av: Fia

kul och läsa!!! :D Kul att det fungerar så bra med Romeo, jag blir nästan nervös över att det kanske inte går lika snabbt för oss med Amy. haha..



Det där hundskåpet, låter som en bra idé. Kan behövas härhemma med, men det är ingen brådska. Det viktigaste är ju att vi har det som Amy behöver :D



Ja, du får berätta sen hur de gått med valpkursen och jag tror vi ska vara med, för det är ju om Amys framtid och det är ju bara några gånger, så jag hoppas att tiderna passar oss bra..



Tror att jag såg din mamma promenera i morse, vid Södermalmsállen, om hon fortf bor i Örebro? ;)

Hoppas att det går bra för Romeo idag med vaccinationen.

kram

2010-07-01 @ 13:59:50
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: linda & azi

Toppenlitopp vad duktiga ni är med Romeo! :) Jag säger JA till hårfönan, jag brukar torka Azi efter hon duschat - då jag fått i mig att hundar inte ska ha blött hår för länge så skapar det "hudproblem", eller är det skillnad med labrador då dom har dubbelhår och vattenstötande jämfört med Amstaffar. Vet du något om det? Det gör jag inte :p



Wiola, kul med framsteg, han är ju fortfarande bara valp. Romeo måste få träffa Azi. Azi kommer visa honom allt som gäller i världen, hon har ju världens moderkänsla kvar pga hon varit mamma du vet, så hon vill uppfostra alla valpar, hehe. Kul med valpkursen, vart ska ni gå? :)



Jag har bestämt och undvika ox röktben, lika bra, vill inte se henne lida igen :S Och jag säljer flytvästen för den är inte så bra, inte så stadig och inte bra för simträningar. Så köpte jag i bättre kvalitet och dessutom mkt FYND :D

2010-07-01 @ 19:15:11
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Fia

Jaa, jag är likadan, vill gärna att Amy ska kunna det mesta tidigt, men man får ha tålamod ;) jag hoppas iaf att hon lär sig snabbt att man inte ska kissa inne :)

Okey, vi får se hur det blir med kurs för oss, jag tror att det är extra bra för oss, för vi är ju rätt ny som hundägare.

hihi, jaa kolla med din mamma du, hon såg iaf inte mig. :)

Ja, skulle vara skoj och ses någon dag, bara och höra av dej när ni kommer till Örebro, helst i ganska god tid så man vet ;)



ojoj, får se till och rasta Amy ordentligt innan sprutan tas, hihi. kramm!!

2010-07-03 @ 09:26:27
URL: http://edwugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0