Söndag 27 juni 2010

Idag har vi klippt gräset i trädgården, ok ok bara Daypon som klippte gräset medan jag och Romeo vänjde oss vid gräsklipparen. Först blev han rädd och gömde sig bakom mig men sen när han ser att vi fortsätter med vårt så nosar han fram på marken som ingenting.
En gång stängde Daypon av gräsklipparen och lät Romeo nosa på den, efteråt var Romeo nöjd såg det ut som. Jag hade glömt bort kameran helt så det finns inga bilder men jag lovar att jag ska försöka komma ihåg att ta bilder nästa gång vi klipper gräset!
Och nu har vi dessutom varit hemma hos Daypons mamma, Romeo kissade i hennes balkong, bara att torka upp. Sen åkte vi vidare till Daypons pappa och styvmamma, där Romeo fick vara ute på gräset i deras lilla trädgård, där trivdes han bra och åt bra också, för där var det hans mat-tid.

Nu börjar han att lukta HUND, snart dags för ett bad, tror under veckan kanske på onsdag eller nåt. Han måste iaf badas innan lördag då vi kommer få hem gäster annars kommer det lukta hund i hela området.

Kanske ska man också lära honom att vänja sig vid hårtork, efter bad alltså..? Hm.

Nu har jag äntligen fått en viss rutin med Romeo så att jag blivit mindre stressig och kontrollande av hans kissnödighet och han börjar förstå mer att han ska uträtta sina behov ute.
Min och Romeos rutin från morgon till kväll, på ett ungefär;
Jag vaknar kl. 00.00, 2.00, 4.00, 5.30 på ett ungefär, kollar honom och går ut för att han ska uträtta sina behov och sen sover vi igen, ibland leker jag lite med honom vid hans säng tills han somnar igen. Nu kan man dra ut på tiden för utgång under natten lite mer än för en vecka sen, då vaknade man typ för var timme och kollade. Efter utgången vid 5.30 så går vi in och då ordnar jag hans mat, han brukar då leka lite eller bita i grisörat. Sen vid ca 5.50 går vi ut igen och tar adjö av Daypon som åker till jobbet.
Vi är ute och nosar lite, eller går in och vilar, i ca 10 min sen går jag till köket och blåser i visselpipan så att han kommer in i köket. Han sätter sig ner efter ordet "sitt", väntar, jag säger "stanna" och sätter ner matskålen, han väntar, jag säger "varsågod". Då äter han. Ibland rör jag i maten och lägger i godbitar i matskålen.
Sen går vi ut igen, han får uträtta sina behov och så leker vi lite. Sen in, ca 6.30, och då brukar han sova och jag också eller så surfar jag runt, eller så äter jag frukost.
Han sover i ca 3 timmar, sen ut igen då är klockan ca 9.30. Vi stannar kvar ute om fint väder, leker och badar (kan åka ut på någon lätt aktivitet om jag vill, t.ex. stranden, koppelträning ute eller liknande men för det mesta är vi hemma) annars vid dåligt väder är vi inne och leker eller tränar lite lite. Han uträttar sina behov då och då (lätt hänt inne om man är inne, så extra koll måste man ha då). Sen sover han igen någon timme. KL 11.30 gör jag iordning hans mat, vi går ut när han vaknat och sen vilar vi lite. 12.00 visslar jag i visselpipan, han sätter ner sig, får mat, osv...
Vi går ut för att han ska uträtta sina behov. Typ 5 minuters runda med koppel, han har blivit mera duktigare i koppel, följer med när han ska. Jag är dålig på att koppelträna honom så här behöver jag träna honom mera i.
Sen lite lek, vila och mysstund ute eller inne (ut igen om man varit inne). Ca 12.30 somnar Romeo och sover då i 2-3 timmar om inte mer.
När han vaknat någon gång mellan 14.30-15.30 går vi ut igen och han får uträtta sina behov. Vi leker, badar och nosar runt efteråt. Sen kommer Daypon hem.
Då somnar Romeo oftast eller är ute och nosar, följer efter oss och försöker leka med katterna innan han snart somnar.
Vid ca 17.30 brukar han vakna igen och då går vi ut och han får uträtta sina behov igen, jag gör iordning hans mat. Vi leker eller vilar. Vid 18.00 blåser jag i visselpippan för mat-dags osv...
Sen går vi ut och han uträttar sina behov. Är ute eller inne. Sen brukar vi äta middag innan eller efter hans mat-tid, antagligen sover han eller tuggar på grisörat. På kvällen sover han oftast eller så leker han. Vid ca 22.00 går vi ut igen, när han halvvaknar... In igen och han somnar. Antaligen bär jag upp honom till hans säng i sovrummet efter utgången vid 22.00 eller så tittar jag på någon bra film tills han vaknar igen, så går vi ut och sen upp i sovrummet och då får jag sova. Sen vaknar jag vid 00.00 och kollar om han är vaken och går ut.... osv.

Jag är verkligen ingen morgonmänniska men nu har jag tydligen blivit det. Ganska nöjd med det, speciellt nöjd blir jag om jag får sova när han väl sover på förmiddagen, typ 6.30-9.30... Nu har jag däremot valt att skriva i bloggen så ingen sömn får jag på dagen idag.
Jag hoppas iallafall att Romeo som vuxen blir en morgontrött hund så jag får sova lite längre än nu för tiden. Men problem blir det ju när jag ska iväg till jobbet om Romeo är en morgontrött hund. Vi får allt se vad det blir!







//Vid tassen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0