Tisdag 29 juni 2010

Vi behöver hjälp av en äldre och erfaren hund som VET vad som gäller här på jorden, typ kunna sätta Romeo på plats och lära honom lite hundspråk och socialitet bland hundar - hur man uppför sig.
När han träffade Fia idag så sprang han fram bara sådär och slickade Fia på munnen, ändå tills hon åkte hem efter ca en timma. Fia sade ifrån några gånger men Romeo reagerade inte så mycket utan bara fortsatte. Han behöver verkligen träffa hundar mera, så nu under veckan ska man träffa Malin och Magnus hundar, de är äldre än Romeo så vi får se hur det blir. En av dem är åtminstone 6 år så hoppas hon får lite pli på Romeo i hundflocken. Romeo skall kunna gå omkring bland hundar utan att behöva slicka i deras ansikten och öron hela tiden att de blir alldeles blöta - speciellt när de säger ifrån.
Romeo har en otrolig energi som nästan aldrig tar slut tills han bara somnar - var och när som helst. Hoho.

Jag dog nästan idag även om dagen varit bra. Otroligt fint väder, riktig svensk sommar, men bara jag som njöt av det för Romeo sov för det mesta och var han vaken så låg han i skuggan. Med tungan framme.
På kvällen såg vi att det skulle bli regn så jag började samla in grejer som inte fick bli blöt med Romeo efter mig medan Daypon gjorde klart tvättandet av båten ute.
Jag lade tom täcket över poolen (övertäckningstäcke) så att den inte skulle få en massa regnvatten över natten - Romeo tittade ivrigt på och har precis lärt sig att han inte får bada i poolen. Ja, sen gick jag in med handdukar som hängde ute innan, lade dom över stolen inne i altanen (tog ca 10 sek) och vände mig för att kolla Romeo och då såg jag att han simmade (försökte iallafall) i poolen med täckens kant bredvid sig - va skrämd jag blev! Som ren reflex sprang jag fram och fick ut en "nej", stunden då jag märkte faran så hade han hälften av kroppen och huvudet över vattnet, och när jag väl var framme (ca 2 meter) så hade överkroppen och hälften av huvudet lyckats sätta sig under vattnet - jag tog tag i honom, fick tag i båda framben och drog upp honom ur vattnet. Jag var skräckslagen men bestämde mig snabbt (tror innan jag drog upp honom) att inte visa honom det. Han blev sprallig glad och jag hade ena handduken med mig som jag lade över stolen - omedveten när jag sprang med den i handen. Torkade av honom och han såg inte ut ha fått någon trauma av händelsen iallafall.
Han som älskar vatten så han får absolut inte få någon typ av trauma för vatten... Nu blir det mera koll när han är i närheten av poolen. Ska dock åka ut till Hindås strand någon dag så får han känna på äkta vatten än sin lilla egna 30cm-bassäng. Men inte poolen, det är för människor har jag och Daypon bestämt, även sen när Romeo kan simma.
Iallafall, jag tror att Romeo fick tanken att täcket skulle bära för hans tygnd så han provade och satte tassarna... Där föll han i då. Det är bara min teori. Men så himla tur att jag skulle precis kolla honom just denna sekund - jag hör ju inget annars om han hade skrikit eller liknande. Tur i oturen liksom.

Idag har han lyckats att inte kissa inne en enda gång! Duktig hund. Han blir bättre och bättre på att hålla i sig lite längre än var 15 min samt "visa" att han vill kissa. Han går mot dörren, sätter ner sig och tittar på mig genom trappgallret - då är det dags. Det viktigaste är att han förstår att det är UTOMHUS han ska uträtta sina behov.
Han har vant sig vid att ligga på rygg på mina knä och sen klipper vi hans klor - därmed får han godis. Han tycker det är jättekul, säkert bara för att han får godis. Och lek efteråt.

Nu har han lärt sig att först sitta, och matskålen läggs fram, han får gå fram och äta när jag sagt "varsågod". Tro mig, vi har tränat på det en del för han är så glupsk och tror att maten måste ätas upp och det direkt på en gång. Nu har han lärt sig att vänta.
Dessutom har jag rört i maten med handen då och då medan han accepterar det och blir mera van, sen lägger jag i godbitar i matskålen, det här inlärandet gillar jag inte så värst mycket men det måste göras. Jag vill absolut inte att Romeo ska bli som min familjs gamla hund som till sist fick avlivas pga hon var aggressiv vid maten, så där är jag extra noga med att han accepterar att jag tar matskålen ibland och ger den tillbaka till honom och rör i maten så att han får vänta, osv.
Nu när han fattar mat-regeln så är det nog snart dags att han fattar vinken när vi ska gå in med att först sitta, jag går in först sen får han gå in när jag sagt "varsågod". Samma sak när vi går ut.

Och vet ni! Romeo och jag ska gå på valpkurs den 23 augusti - ska bli kul och spännande! Det är på 5 gånger så sen får vi se, blir nog grundkursen som vi inriktar oss på då.

Ja, under veckan ska vi träna på att gå på stan bland all folk som bryr sig INTE om honom (blir en nyttig erfarenhet för honom). För att kunna ta oss dit ska vi då ta bussen.
Blir spännande! När vi väl är på stan så blir målet att gå bland all folk en runda och in på femman zoo (djuraffär) och köpa nåt gott till honom som belöning. Hinner vi så ska vi även träna att åka hiss, annars får det bli nästa gång. Sen hämtar Daypon upp oss med bilen så åker vi och vaccinerar honom på dropin på Blåstjärnan (JA, han är redan 12 veckor sen igår) och sen hem. Typ ta två flugor i en smäll.
Träning av spårvagn och ev. hiss blir nästa gång, typ i nästa vecka eller liknande.
Sen även träffa Malin och Magnus hundar under veckan. Spännande det med!

Daypon säger att Romeo har växt lite för var dag när Daypon kommit hem från jobbet, jag ha däremot inte märkt någonting men nu gör jag absolut det efter ha tittat på gamla och nya bilder på Romeo.
Ett par bilder på hur hans ansikte har förändrats, på 5 dagar - han växer så att det knakar.


23 juni                                             28 juni






//Vid tassen

Kommentarer
Postat av: Fia

Ojoj, en liten busvalp ni fått! :) Tur att du upptäckte honom i poolen!

Kul och läsa hur ni har det och ni ger bra tips för oss som snart får hem Amy. Tiden går så fort när man har en liten hemma. Jag hoppas liksom dul, att vår hund är morgontrött.. Sedan även det där med maten, det är viktigt att de inte blir aggressiva. Det hoppas vi att vi lyckas med.

Funderar på att gå på valpkursen, men får se om det blir av. Lite svårt då jag jobbar kvällar, men det ska gå.. :)



2010-06-30 @ 11:36:11
URL: http://edwugo.blogg.se/
Postat av: linda & azi

Underbart med en hund som älskar vatten! :) Önskar Azi var sån, men hon hoppade in och simmade själv och hämtade dummyn idag, wieee!



Det med slickandet - jag tror det är normalt beteende och det går bort med tiden, han är fortfarande valp. Jag nolla valp haha, men tror det bara.



Och ett tips - lär redan nu att han inte får hälsa på folk och hundar (till och med Daypon, eller tvärtom när ni ses på stan typ) utan din kommando, han ska först titta på dig och höra varsgod (eller nåt vad du vill ha för ord), så han får hälsa på dom, säg varsgod när han är lugn, ej glad och uppvarvad så kanske pga slickandet för mkt då pga han är ivrig. Låt hälsa när han är lugn. Och det ger stort effekt sen när hunden blir äldre och är lös, så springer den inte fram till andra hundar och människor. Azi var helt helvete - hon skulle hälsa PÅ ALLA OCH ALLT. Men efter den metoden har det förändrat enormt, hon går lös och hälsar inte på folk. Jätte skönt :)

2010-06-30 @ 21:16:39
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: linda & azi

Det med allgerigen - jag vet ej ... Tror ej filten iaf, pga hon har haft den i ett par år nu... Då det är något med benet, eller kan hända något från ute som blossar i efterskott?... Jag ska ej testa och ge henne ben, känns grymt att låta henne lida igen.

2010-06-30 @ 21:18:05
URL: http://astirazalea.blogg.se/
Postat av: Sandin

Det blir nog en spännande och nervig lång resa för er både till stan(och även hela livet). Med dig som matte, kommer Romeo bli en fin hund! :)



Var försiktig med poolen framöver. Ta hand om er. Puss <3

2010-06-30 @ 21:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0